tirsdag 6. juli 2010

Soveromfix

I fjor kjøpte vi vårt første hus. Fra 1952. Bloggen skulle handle om oppussingen. Men så kom en voldsom skapertrang i tillegg, så det ble en redesign/søm/interiørblog. Mye å gjøre i huset, men mest estetiske løft som maling. Mye maling. Vi har siden da malt to soverom, en stor stue, en leilighet i kjelleren og totalfiksa badet. Med utrolig god hjelp fra familie og venner. Og så har jeg dillet og dallet med annet inendørs. Men det vet du allerede. 

Slik så soverommet ut for et år siden. Endelig soverom med skråtak. De tidligere huseierne hadde heldigvis bygd inn skyvedørsgarderober. Perfekt. I tillegg var det et meget pussig hull over det innebygde skapet. Og dører med Hovamål på. 
Da vi begynte å rive det aprikosfargede fant vi ikke mindre enn to nydelige tapeter under. Først dukket en opp, så en til. Men de var dessverre for ødelagt til å beholde. Jeg tok likevel bilder slik at de eventuelt kan lages på nytt som fototapet.

Med god malehjelp fra familie og venner malte vi de to soverommene i fargen chi.  Raremannen lagde like så godt en egen dør til det mystiske hullet. 



Lysere tider. Chi. Glade fargeinnslag. Det ble finere enn forhenget, sant? Vi lurer enda på hva de hadde inni der... 
Favorittstol arvet fra mammas onkel. Tror den er fra 60-tallet. Herlig knagg fikk vi i innflytningsgave fra en venninne. Og endelig er den hengt opp.
Styggfin lampe som samboeren har hatt så lenge jeg har kjent han. Før tålte jeg den ikke. Nå digger jeg den. Kan gi to lysstyrker, og være lang eller kort. Den blir mens vi venter på at lampene som fulgte med huset skal tørke. Nå angrer jeg nesten på at de ikke er gule lengre. Jeg visste det!


Our house make-over started a year ago. We bougt an old house last spring, and this is how our bedroom look like after painting it in chi. 

5 kommentarer:

  1. "Hate to say i told you so" ;) ang. lampene altså!! Rommet er fantastisk og du er like så!
    muss muss

    SvarSlett
  2. Fantastisk!! Her må det jo bare være fantastisk å sove:)Kult sengeteppe du hadde laget...

    Ha ein fin dag, klem fra Idyll

    SvarSlett
  3. Åh, så fiiint! Stolen er jo helt fantastisk, for et nydelig stoff! Og knaggen, likeså. Vet du kanskje hvor den er innkjøpt? Lampene var kule i gult, men blir sikkert kjempefine i hvit drakt også. Flott soverom med kjempefine detaljer :-)

    SvarSlett
  4. Lampene blir fine i hvitt, men ser jo nå at de hadde passet inn med knaggen og de runde knottene. Men de kan sprayes igjen omså!
    Knaggen er fra House Doctor, så den bør vel kunne finnes i butikker rundt omkring. De selger også enkeltvis, som kan skrus opp som de er eller på en plate. I ulike fargekombinasjoner. Jeg ønsket meg den og fikk den uten at hun visste at jeg ønsket meg den. Morsomt!
    Blir så glad av de fargene.

    Jeg tror soverommet er mitt favorittrom. Så enkelt, lyst og rent. Yeah.

    SvarSlett
  5. Teppet blei veldig fint!

    Kvisten min har jeg hatt i noen år, så den er knusk tørr - første bud for å få malingen til å sitte. Den har hatt forskjellige farger opp igjennom årene, så den har sikkert 10 strøk. Og for hver gang jeg lakker den blir fargen penere - ettersom den ikke trekker inn lenger. Jeg bruker vanlig rimelig spraylakk (Europris, ting og tang, biltema, etc.) Så jeg tror knepet er å gi den maaaange lag for å få fargen jevn.

    SvarSlett

Fortell, har du noe på hjertet?